Päivitetty 18.02.2025

Tillgänglighetsutlåtande

Välkommen, det här är ett tillgänglighetsutlåtande av Institutet för hälsa och välfärd

Detta tillgänglighetsutlåtande gäller webbplatsen www.nollalinja.fi. Utlåtandet utarbetades den 14 januari 2020 utifrån Annanpura Oy:s tillgänglighetsbedömning och uppdaterades 28 januari 2025. Avsnittet om chattjänsten uppdaterades den 27 januari 2025.

Den digitala tjänstens tillgänglighet

Tjänsten uppfyller alla kriterier på nivå A och AA i anvisningen WCAG 2.1.

Chattjänstens tillgänglighet

Nollinjens chattjänst produceras av Elisa Abp. Bristerna i tillgängligheten hindrar inte att skärmläsare eller enbart tangentbord används i chattjänsten.

Följande brister har observerats i chattens tillgänglighet:

  • Det finns brister i stängningsfunktionens tillgänglighet på tangentbordet, och till exempel för dem som använder skärmläsare skulle det vara lättare att hitta button-element i stället för den flikstruktur och de tab-roller som används nu.
  • Stängningsfunktionen är komplicerad/inkonsekvent. Utvidgningsknappen är enbart ”span” utan någon tydlig roll. Samma funktion åstadkoms på tre olika ställen: chattrubriken, stängningskrysset och utvidgnings-/minskningsknappen.
  • Det finns brister i funktionernas språkmarkeringar, det vill säga textavsnitten på olika språk har inga egna språkdefinitioner.
  • Tabellen i strukturen har inte markerats med en presentationsroll, även om en tabellstruktur har använts för layouten.
  • Meddelandena i chattområdet finns på en (1) lista och varje meddelande inleder en egen lista (UL). Med tanke på tillgängligheten rekommenderas det att man helt avstår från liststrukturen, varvid även de liststrukturer som överlappar varandra försvinner.
  • I början av chattinnehållet anges inte om kundrådgivaren är närvarande för att läsa meddelanden.
  • Kontrasterna för tidsstämplarna och texten Powered by är inte tillräckliga.
  • Det finns ingen direkt hopplänk till chatten.

Vi har informerat tjänsteleverantören om bristerna i tillgängligheten och begärt att de korrigeras.

Observerade du brister i tillgängligheten i vår digitala tjänst eller vill du ge respons på tillgängligheten?

Berätta det för oss så att vi kan göra vårt bästa för att rätta till bristen. Du kan ge tillgänglighetsrespons med denna blankett.

Tillsynsmyndighet

Om du upptäcker tillgänglighetsproblem på webbplatsen, ge först respons till oss, det vill säga webbplatsens administratör. Det kan ta upp till 14 dagar att få ett svar. Om du inte är nöjd med svaret eller om du inte fått något svar inom 14 dagar, kan du anmäla bristen till Traficom. På Traficoms webbplats finns utförlig information om hur du gör en anmälan och hur ärendet behandlas.

Tillsynsmyndighetens kontaktuppgifter

Transport- och kommunikationsverket Traficom
Enheten för tillsyn över digital tillgänglighet
www.tillganglighetskrav.fi
tillganglighet@traficom.fi
telefonnummer växeln 029 534 5000