Nollinjen är en kostnadsfri hjälptelefon dit du kan ringa vilken tid som helst, året runt. Telefonnumret till Nollinjen är 080 005 005. Du kan samtala med yrkespersoner också i Nollinjens chatt måndag till onsdag kl. 9-15 och torsdag till fredag kl. 14-20.
Nollinjen hjälper:
- alla som har blivit utsatta för våld eller hot om våld i nära relationer
- kvinnor (med respekt för rätten att definiera sig själv) som har blivit utsatta för våld eller hot om våld någon annanstans än i sina nära relationer
- närstående till personer som blivit utsatta för våld
- yrkespersoner och myndigheter som behöver stöd för klientarbetet
Det är gratis att ringa Nollinjen
När du ringer Nollinjen får du samtala om din situation, dina erfarenheter och rädslor med vår personal. Våra krisjourhavande är experter inom våldsarbetet som lyssnar på, stöder och hjälper dig samt vid behov hänvisar dig till ett skyddshem eller andra tjänster.
Du kan berätta så mycket som du själv vill om din situation och dig själv för krisjourhavande. Personalen ser inte heller ditt telefonnummer, varken under eller efter samtalet. Samtalet syns inte på telefonräkningen.
Nollinjens chatt är öppen måndag till onsdag kl. 9-15 och torsdag till fredag kl. 14-20
Utöver hjälptelefonen kan du samtala med yrkespersoner också i Nollinjens chatt. Chatten är öppen måndag till onsdag kl. 9-15 och torsdag till fredag kl. 14-20. När chatten är öppen syns den i popupfönstret i webbsidans nedre kant. Jourhavande kan ta emot en begränsad mängd chattdiskussioner åt gången.
Konfidentialitet och anmälningsskyldighet vid kontakt med Nollinjen
På Nollinjen är samtalen konfidentiellt mellan den person som tar kontakt och Nollinjens krisjourhavande. Den som tar kontakt har alltid möjlighet att förbli anonym. Nollinjen kan inte se uppringarens telefonnummer eller chattpersonens IP-adress.
Om man utifrån den information som den som tar kontakt har berättat behöver göra en myndighetsanmälan, berättar krisjourhavande att man utifrån samtalet ska kontakta myndigheterna och frågar efter de uppgifter som behövs för anmälan. Om den som tar kontakt inte ger uppgifterna fortsätter samtalet och hjälp erbjuds med de metoder som den anonyma personen tillåter.
På Nollinjen gör man myndighetsanmälningar om situationen till exempel kräver en utredning av en minderårig persons behov av barnskydd eller om man får information som rör planeringen av ett allvarligt brott och med den information kan man bidra till att förhindra det. Anmälan görs inte utan nödvändiga uppgifter. Vid frågor som rör anmälningsskyldigheten följer man finsk lagstiftning och Nollinjens verksamhetspraxis.
Principerna som styr Nollinjens verksamhet grundar sig på Delegationen för de frivillig telefon- och webbhjälparnas etiska principer (PuhEet).
Läs mer om PuhEet-delegationens etiska principer här (på finska).
Nollinjen hjälper på flera olika språk
Du kan samtala med våra krisjourhavande per telefon eller i chatten på finska, svenska eller engelska. Nollinjen betjänar också med hjälp av tolk på nio främmande språk (arabiska, dari, spanska, farsi, somaliska, sorani, thai, ukrainska, ryska) som förekommer allmänt i Finland. Tolkningstjänsten erbjuds dygnet runt och är avgiftsfri för den som ringer. Anvisningar för telefontolkning och information på alla tolkningsspråk om våld i nära relationer, Nollinjen och skyddshemmen hittar du i rullgardinsmenyn under jordklotssymbolen uppe till höger.
Om du är i akut behov av hjälp, ring det allmänna nödnumret 112.
Din respons är viktig för oss för att vi ska kunna förbättra Nollinjen.
Vi kan tyvärr inte svara på frågor som kommer in via webbplatsen.