
Mikä on Nollalinja?
Nollalinja on puhelinpalvelu niille, jotka kokevat väkivaltaa. Nollalinja on aina auki. Nollalinja on ilmainen. Kun soitat Nollalinjaan, sinun ei tarvitse kertoa nimeäsi. Vastaaja ei näe puhelinnumeroasi.
Puhelimessa sinua auttaa ihminen, joka on ammattilainen. Ammattilainen kuuntelee ja neuvoo sinua. Hän ei kerro sinun asioitasi kenellekään muulle.
Mistä voi saada apua, jos läheinen on väkivaltainen?
Väkivaltaa on se, että joku esimerkiksi haukkuu, lyö tai pakottaa seksiin. Lähisuhdeväkivalta tarkoittaa, että joku sinulle läheinen ihminen satuttaa sinua tai kohtelee sinua huonosti. Läheinen voi olla esimerkiksi oma puoliso, kumppani, vanhempi tai lapsi.
Lähisuhdeväkivaltaa voi olla monenlaisissa ihmissuhteissa. Väkivaltaa voi tapahtua esimerkiksi perheessä tai parisuhteessa.
Jos koet väkivaltaa, soita Nollalinjaan.
puhelin: 116 016
Nollalinjasta ja turvakodista saat apua.
Mikä on turvakoti?
Turvakoti on paikka, jossa saat asua lyhyen aikaa turvassa. Turvakotiin voit mennä, jos läheisesi on väkivaltainen. Turvakotiin voit mennä myös silloin, jos läheinen uhkailee sinua.
Turvakoti on aina auki. Turvakotiin et tarvitse lähetettä. Voit ottaa myös lapset mukaan turvakotiin.
Turvakodissa saat oman huoneen. Turvakodissa saat myös ruokaa ja muun tarpeellisen, kuten lakanat ja pesuaineet. Turvakodissa ammattilaiset auttavat ja tukevat sinua.
Soita turvakotiin, ennen kuin tulet. Silloin varmistat, että sinulle on tilaa turvakodissa. Voit soittaa lähimpään turvakotiin.